Het aantal mensen wat gebruik maakt van het internet is in de laatste tien jaar sterk gegroeid. Hierdoor is online marketing de afgelopen jaren steeds belangrijker geworden en kunnen organisaties vandaag de dag niet meer zonder. Een reactie daarop, is de forse toename in belangstelling voor marketing studies. Wanneer je zo’n studie volgt, zul je ook stage moeten lopen. Je kunt veel verschillende kanten opgaan, er is tenslotte zoveel keuze. Waarom zou je dan voor een online marketing stage gaan? Wij als SEO fanaten snappen wel waarom, maar het is logisch dat je niet helemaal weet waar je aan toe bent wanneer je deze wereld binnenstapt.
Linkbuilden, wat is het?
Tijdens je stage zul je erachter komen dat je de meeste tijd bezig bent met linkbuilden. In deze blog hebben we al redelijk wat verteld over wat het precies inhoudt. Wanneer je een website beheert, wil je uiteraard veel bezoekers. Vaak is het zo dat bezoekers omzet opbrengen, hoe meer hoe beter natuurlijk. Linkbuilding is een tactiek waardoor een website meer bezoekers krijgt. Daarnaast is het van groot belang als het gaat over de vindbaarheid in Google. Je plaatst in principe relevante links van externe websites op jouw webpagina en andersom geldt hetzelfde. Je creëert hiermee een groter bereik, mensen komen jouw website tenslotte sneller en vaker tegen.
Het gaat uiteindelijk niet alleen maar om het aantal links naar jouw website, de links moeten ook relevant zijn en een kwalitatief goede score bevatten. Hoe interessanter en nuttiger de informatie op jouw website, des te sneller wil een externe webpagina een link plaatsen naar jouw website.
Content schrijven & Keyword onderzoek
Daarnaast zijn er nog heel wat andere leuke dingen waarmee je je bezig zult houden tijdens je online marketing stage. Zo zul je ook waarschijnlijk ook content gaan schrijven voor een website. Zoals hierboven al genoemd werd, heeft de tekst op een website veel invloed op de vindbaarheid in Google. Het plaatsen van up-to-date content op een website wordt zeer gewaardeerd, al lijkt het alleen wel iets gemakkelijker dan het is. Negen van de tien keer ‘scannen’ mensen een pagina, dus je zult wel je best moeten doen om het zo interessant en pakkend mogelijk te maken.
Zo kun je ook een keyword onderzoek houden, dit gebruik je om slimmer in te spelen op de vraag van potentiële klanten en om de concurrentie altijd een stapje voor te blijven. Google biedt hier verschillende programma’s voor aan, bijvoorbeeld Google Adwords keyword planner of Google trends. Deze tools kun je gebruiken om keywords te vinden en uit te zoeken welke er actueel zijn. Het is zeer handig om te weten op welke woorden mensen zoeken in jouw branche, zodat je dit kunt gebruiken tijdens het schrijven van content voor een website.
SEO & ICT
Mocht je na het lezen van dit artikel nog niet compleet enthousiast zijn, geef dan de moed niet op. Misschien is een ICT stage meer jouw ding. Je kunt namelijk nog zulke fantastische content en de meeste kwalitatieve links op je website hebben, wanneer de techniek achter je website niet in orde is, is al jouw moeite voor niets. Een SEO specialist detecteert de technische SEO verbeterpunten van een website. Vervolgens moet de IT’er het gaan realiseren. Onder technische SEO valt eigenlijk alles wat niet met de content op een website te maken heeft. Daar bedoelen we dus de crawlbaarheid, opmaak en snelheid van een website mee. Je kunt het eigenlijk zien als een soort test waarin alle knelpunten jouw website naar boven komen. Juist door een stage te volgen, kom je erachter wat je leuk vindt om te doen. Zie het dus als een leerproces, vraag alles wat je wilt weten en vergeet niet: fouten maken mag. Daar leer je alleen maar van!