Houd je je bezig met online marketing, dan kom je gegarandeerd in aanraking met de term ‘SEO’. Dit is een afkorting, die voor de termen Search Engine Optimization staan. In Nederland wordt er niet alleen gesproken over SEO, maar wordt dit fenomeen ook wel aangeduid met zoekmachineoptimalisatie. Ben jij al in aanraking gekomen met het begrip SEO, maar heb je geen idee wat dit begrip precies betekent? Lees dan meer over SEO (zoekmachineoptimalisatie) in dit artikel.
SEO: een korte introductie
Zoals al eerder vermeld, wordt SEO ook wel aangeduid met het begrip zoekmachineoptimalisatie. SEO of zoekmachineoptimalisatie betreft het verbeteren van een website of webwinkel, om de betreffende website of webwinkel beter te laten beoordelen door Google. Wordt een site of shop beter beoordeeld door Google, dan komt de website of webwinkel hoger in de zoekresultaten van de zoekmachine terecht. Het uiteindelijke doel van SEO of zoekmachineoptimalisatie is dan ook het krijgen van een hoge(re) positie in Google.
Scoort jouw website of webwinkel beter in Google, dan profiteer je van een betere online zichtbaarheid en vindbaarheid. Dit betekent simpelweg dat er meer mensen via Google op jouw website of webwinkel terecht komen. Heb je meer bezoekers op jouw site, dan heb je ook meer kans op een hogere omzet. Ondernemers investeren dan ook in SEO om uiteindelijk meer geld te verdienen met hun website of webwinkel.
Drie algemene SEO tips
Zoekmachineoptimalisatie is een breed begrip, waar diverse activiteiten onder vallen die jij uit kunt voeren om je website zoekmachine vriendelijker te maken. Drie dingen die je in ieder geval kunt doen om jouw website beter te laten scoren in Google, worden in onderstaande tips beschreven.
Tip 1: geef je website een duidelijke indeling en goede navigatie. Gebruiksvriendelijke websites worden namelijk beter beoordeeld door Google. Test je website ook regelmatig om te controleren of de site wel echt gebruiksvriendelijk is. Doe dit niet vluchtig, maar loop nauwkeurig de hele website door.
Tip 2: zorg voor goed leesbare webteksten, met enkele relevante keywords (zoekwoorden). Spam deze keywords niet, maar verwerk ze subtiel in de tekst. Eventueel kun je een zoekwoordenonderzoek laten uitvoeren om te achterhalen welke keywords relevant zijn voor jouw website of webwinkel.
Tip 3: update je website regelmatig. Dit kun je doen door af en toe nieuwe pagina’s toe te voegen of nieuwe teksten te plaatsen, maar ook door een zakelijke blog bij te houden. Google beoordeelt websites die regelmatig worden aangepast, over het algemeen beter dan websites die altijd hetzelfde blijven.
SEO en backlinken
Backlinken is een belangrijk onderdeel van SEO of zoekmachineoptimalisatie. Houd je je bezig met backlinken, dan verzamel je relevante links naar jouw website op externe websites. Worden deze externe websites goed beoordeeld door Google, dan worden de links van deze websites ook goed beoordeeld. Dit betekent dat je met deze links hoger in de zoekresultaten van Google kunt komen.
Backlinken.nl helpt jou graag om goede en relevante links naar jouw website te verzamelen. Door de informatie, tips en adviezen op deze website door te lezen, kun je zelf starten met het effectief inzetten van backlinks. Op deze manier helpt Backlinken.nl jou om een hogere positie in de zoekresultaten van Google te krijgen, voor meer websitebezoekers en mogelijk een hogere online omzet.