Heb je een website laten ontwikkelen, dan heb je niet de garantie dat deze website hoog in de zoekresultaten van Google komt te staan. Google heeft namelijk diverse eisen waar goede websites aan moeten voldoen en voldoet jouw site niet aan deze eisen, dan sta je op de tweede, derde, vierde of zelfs vijfde pagina van Google. Een goede manier om jouw website wel aan de eisen van Google te laten voldoen voor een hogere positie in de zoekresultaten, is door SEO optimalisatie toe te passen.
Wat is SEO optimalisatie?
SEO optimalisatie betreft het verbeteren van een website of webwinkel, om deze site of shop beter aan de eisen van Google te laten voldoen. Voldoet een website of webwinkel beter aan de eisen van Google, dan komt deze site of shop hoger in de zoekresultaten te staan op de relevante zoekwoorden. Dit zorgt voor meer exposure in Google, met meer websitebezoekers en mogelijk meer online omzet voor de betreffende website of webwinkel.
SEO staat voor Search Engine Optimization, in het Nederlands ook wel zoekmachineoptimalisatie genoemd. Zoekmachineoptimalisatie is een verzameling van diverse activiteiten om een website beter te laten scoren in de zoekresultaten van Google. Sommige websites hebben slechts diverse SEO optimalisatie verbeteringen nodig, terwijl andere websites helemaal onder handen genomen moeten worden. Zo kan zoekmachineoptimalisatie erg uitgebreid zijn, maar ook in slechts een paar eenvoudige stappen voor een betere positie in Google zorgen.
Vijf algemene tips voor SEO optimalisatie
Wil jij starten met SEO optimalisatie om jouw website of webwinkel zoekmachine vriendelijker te maken? Dan geven wij je hier graag enkele algemene tips voor.
Tip 1: verwerk relevante keywords (zoekwoorden) in de teksten van jouw website of webwinkel. Heb je bijvoorbeeld een webwinkel met herenschoenen, dan zet je keywords als ‘herenschoenen’, ‘schoenen voor heren’ en ‘schoenen voor mannen’ in je teksten. Niet te overdreven, maar subtiel. Doe je dit goed, dan worden deze zoekwoorden door Google opgepakt en kom je hoger in de zoekresultaten van deze keywords terecht.
Tip 2: zorg voor een gebruiksvriendelijke website. Gebruiksvriendelijke websites worden altijd beter beoordeeld door Google en dit betekent simpelweg dat deze websites hoger in de zoekresultaten komen.
Tip 3: schrijf vooral leesbare teksten. De zoekwoorden in jouw webcontent mogen de teksten absoluut niet onleesbaar maken. Google vindt zoekwoorden namelijk belangrijk, maar vindt goed leesbare teksten nog belangrijker.
Tip 4: update je website regelmatig, bijvoorbeeld door iedere week een blog te schrijven.
Tip 5: zorg voor interne links op je website. Vanuit de homepage link je bijvoorbeeld naar pagina’s over jouw producten of diensten en vanuit deze pagina’s link je weer naar de homepage of naar de contactpagina.
SEO optimalisatie en backlinken
Backlinken of linkbuilding betreft het verzamelen van externe links naar jouw website, ofwel links naar jouw site vanuit een andere website. Verzamel je veel goede backlinks op betrouwbare en relevante websites, dan wordt jouw website ook beter beoordeeld door Google. Dit betekent dat je backlinken ook in kunt zetten voor een goede SEO optimalisatie.
Backlinken is niet zo gemakkelijk als het lijkt. Je moet namelijk wel goede links verzamelen om inderdaad hoger in de zoekresultaten van Google te komen. Dit zijn links van professionele en betrouwbare websites, die relevant zijn voor jouw website of jouw business. Met slechte links kom je niet hoger in Google, maar daal je juist in de zoekresultaten. Backlinken.nl helpt jou graag goede backlinks te verzamelen, zodat je inderdaad hoger in Google komt. Dit doet Backlinken.nl door jou informatie, tips en adviezen over backlinken te geven. Deze informatie, tips en adviezen kun jij bij het backlinken toepassen, zodat je de beste links naar jouw website verzamelt. Met deze links kom je inderdaad hoger in de zoekresultaten van Google, voor meer traffic en een hogere online omzet.
Neem ook eens een kijkje op de site van SEO consultant Ralf van Veen