De manier waarop er aan restaurant marketing moet worden gedaan is door de jaren heen sterk veranderd. Verschillende redenen liggen hiervan aan de basis. Allereerst kan er worden vastgesteld dat de concurrentie uiteraard aanzienlijk is toegenomen. Er zijn dan ook steeds meer restaurants op de markt verschenen. Menig aantal van deze restaurants richten zich bovendien op dezelfde doelgroep. Dat is logisch, maar tegelijkertijd ook vervelend. Het zorgt er namelijk voor dat er direct aan jouw klantenbasis wordt geknaagd. Toch hoeft dit in de praktijk nog niet meteen een groot probleem te betekenen. Door op een efficiënte manier aan restaurant marketing te doen is het namelijk mogelijk om je belangrijkste concurrenten het nakijken te geven. Hoe? Dat ontdek je hier op deze pagina!
Besteed eerst aandacht aan de realisatie van een goede website
Het eerste wat je moet doen wanneer je wenst in te zetten op restaurant marketing is een goede website laten maken. Het overgrote merendeel van de mensen die van plan zijn om een etentje te boeken in een restaurant kiezen ervoor om even op het internet de nodige informatie op te zoeken. Hoe ziet het interieur van het restaurant in kwestie er precies uit? Welke menukaart wordt er aangeboden? Zijn er speciale gerechten voor kinderen? Wellicht de belangrijkste vorm van restaurant marketing wordt gerealiseerd door de eigen website. Het mag dan ook duidelijk zijn, dit is altijd het eerste waar je aandacht aan wil schenken!
Social media, erg belangrijk voor restaurant marketing
Eén van de belangrijkste marketingkanalen van vandaag, zeker voor restaurants, is social media. In de basis is de aanwezigheid op de verschillende social media kanalen dan ook helemaal gratis. Dit zorgt ervoor dat de oorspronkelijke investering erg laag ligt. Dat is echter niet alles. Daarnaast worden er op social media doorgaans verschillende tools aangereikt die het mogelijk maken om jouw restaurant extra in de kijker te zetten. Het gaat hierbij onder meer om de bekende hashtags. Deze zorgen ervoor dat je in één klap een groot aantal potentiële klanten kan bereiken. Het mag dan ook duidelijk zijn, wanneer je online restaurant marketing wil voeren mag je de social media kanalen absoluut niet overslaan.
Bekijk de mogelijkheden van interessante apps
Bovenstaande informatie heeft reeds duidelijk gemaakt dat het voeren van restaurant marketing tegenwoordig op heel wat verschillende manieren kan gebeuren. Een optie die we nog niet hebben toegelicht is terug te vinden onder de vorm van verschillende mobiele applicaties die op de markt zijn terug te vinden. Voor eigenaars van een restaurant, maar ook voor bijvoorbeeld hotels kan het interessant zijn om te kijken naar apps als:
- Foursquare;
- Swam;
- Yelp;
- TripAdvisor;
Door gebruik te maken van de mogelijkheden die worden aangeboden door de hierboven vermelde mobiele applicaties is het mogelijk om jouw zaak meteen extra in de kijker te zetten. Deze vorm van restaurant marketing werkt in de praktijk niet alleen zeer efficiënt, daarnaast is het ook nog eens zo dat je hierbij geen rekening hoeft te houden met hoge kosten. Het mag dan ook duidelijk zijn, wanneer je op een efficiënte en hedendaagse manier aan restaurant marketing wenst te doen kunnen deze verschillende apps daar absoluut bij helpen!