Google AdWords is een advertentieprogramma gemaakt door Google. Via dit programma kunnen veel potentiële klanten worden bereikt. Hierdoor wordt de kans op een grotere omzet aanzienlijk groter. Er zijn veel bedrijven die een Google AdWords specialist inhuren om meer omzet te genereren. Hieronder wordt uitgelegd wat google AdWords precies is, hoe het werkt en wat je hieraan hebt als bedrijf.
Wat is Google AdWords
Zoals hierboven reeds is benoemd, is Google AdWords een advertentieprogramma van Google die gebruikt kan worden om potentiële klanten te werven. In Google AdWords kunnen advertentieteksten worden ingesteld in combinatie met zoekwoorden. Een potentiële klant zoekt vervolgens op het specifiek product. Tijdens het zoeken komen er veel advertenties over dit ontwerp tevoorschijn. Als de potentiële klant op deze advertentie klikt wordt de betreffende klant naar de website van de aanbieder geleidt. Het grote voordeel is dat je alleen maar adverteert bij actieve personen die daadwerkelijk geïnteresseerd zijn in het product. Daarnaast biedt Google AdWords de mogelijkheid onderzoek te doen naar de meest gezochte zoekwoorden. Als bedrijf kun je hier weer sterk op in spelen. Google Adwords is de grootste inkomstenbron van Google en wordt gezien als de meest effectieve online advertentie methode ter wereld als het gaat om korte termijn rendement.
De voordelen van Google AdWords
Het gebruiken van Google AdWords heeft over het algemeen veel voordelen. Google is enorm groot waardoor er enorm veel data beschikbaar is. Door deze data kan Google heel gericht advertenties laten zien. Bedrijven kunnen via Google AdWords dus heel gericht adverteren. Google verkrijgt dagelijks informatie van mensen, hierbij kun je denken aan hun activiteit op internet. Als iemand bijvoorbeeld heel actief is met het zoeken naar auto’s dan kan Google hier op inspelen. AdWords is verantwoordelijk voor ongeveer 97 procent van de totale omzet van Google, jaarlijks komt dit neer op ongeveer 72 miljard euro.
Wat kost een Google AdWords campagne?
Als adverteerder kunnen de prijzen gigantisch uit een lopen, waardoor het niet mogelijk is om een exact bedrag te benoemen. De kwaliteitsscore en concurrentie spelen een grote rol in bepaling van de prijs. Google werkt met een soort veiling of biedingssysteem welke de activiteit bijhoudt. Dit komt er op neer dat je als adverteerder betaald per klik. Er zit namelijk veel verschil in activiteit op een bepaald zoekwoord. Het zoekwoord ‘auto kopen’ zal veel vaker worden gebruikt dan het zoekwoord ‘nieuwe auto kopen’. Als adverteerder kun je instellen wat je maximaal wilt uitgeven zodat je niet voor verrassingen komt te staan. De prijzen kunnen beginnen bij 0,01 euro per klik en kunnen uitlopen tot wel 50 euro per klik. Dit is echter afhankelijk van de branche waarin je een advertentie wilt tonen.
Google AdWords specialist
Als je interesse hebt om met Google AdWords te werken, dan is het aan te raden om een specialist op dit gebied inhuren die je hierbij kan helpen. Er zijn zowel freelance AdWords specialisten als kantoren die deze diensten aanbieden. Zij kunnen je het systeem achter Google AdWords nog beter uitleggen en helpen je met het opzetten van een succesvolle campagne. Deze campagne kan ervoor zorgen dat je extra omzet genereert, het is niet voor niets het meest gebruikte advertentieprogramma. Kies echter je Google AdWords specialist goed uit want iedereen mag en kan het aanbieden.