Marketing als beroep, ontwikkelt zich steeds meer. Allemaal wennen wij moeiteloos aan de veranderingen. Niemand kijkt versteld op van de nieuwe rollen en functies die zich binnen het beroep ontwikkelen. Er wordt ook niet meer ‘Ik ben marketeer’ gezegd. Onze specialisaties geven we volmondig aan. Online marketeer, content marketeer of social media marketeer, noem maar op. Soms weten we niet altijd wat de specialisaties inhouden, toch weten we dat wij ze nodig hebben. Net zoals een seo-specialist.
Wat is precies een SEO-specialist? Een SEO-specialist heeft verstand van het optimaliseren van websites voor verschillende zoekmachines, zoals Yahoo, Google en Bing.
Wat ze precies doen is voor velen buiten de marketing (en soms ook binnen het beroepsgroep) niet helemaal duidelijk. Hierdoor hebben zij de ruimte om hun taken zelf in te vullen. Dit kan soms voor beide partijen nadelig uitpakken.
Wees alert wanneer een specialist hele mooie beloftes maakt. Een daarvan is jou de topposities garanderen. De enige garantie die jij hebt, is dat zij dat niet kunnen garanderen. Niemand heeft de rankings en hoe die eruit zullen zien, in eigen handen.
Als een specialist je een hoog aantal links beloofd, vraag in plaats daarvan naar de relevantie van die links voor jouw organisatie. Vaker dan niet, is dat belangrijker dan de hoeveelheden die beloofd worden.
Wat kun je wel van een SEO-specialist verwacht? Op maat gemaakte advies. Het ‘vraag en antwoord’ principe werkt niet. Dat kan elke goede SEO-specialist van tevoren aangeven. Ze weten wél hoe ze de gekozen middelen kunnen inzetten, die specifiek voor jou zullen werken.
Mocht je binnenkort op zoek gaan naar jouw nieuwe specialist, zijn er 3 dingen die je in gedachte moet houden:
- creativiteit
- technische kennis
- inzicht in structuur.
En natuurlijk moet je specialist voldoende ervaring hebben binnen het vakgebied.