Heb jij een studie gevolgd op het gebied van marketing, media of communicatie? Dan is een carrière als seo specialist misschien wel wat voor jou! Je hoort vaak dat je alles pas echt in de praktijk leert. Op het gebied van online marketing is dat zeker waar. Je ziet dat de hogescholen nog achterlopen, omdat de ontwikkelingen binnen het gebied zo snel gaan. SEO is dan waarschijnlijk ook maar weinig aan bod gekomen tijdens je opleiding. Maar wat is SEO nou eigenlijk precies? Search Engine Optimization is het optimaliseren van de vindbaarheid van je website in zoekmachines, zoals Google. Al deze optimalisaties zijn onder te verdelen in drie aspecten: techniek, content en linkbuilding.
Techniek
Wil je hoog in Google komen, dan moet de techniek van je website goed in orde zijn. Hierbij kun je denken aan de site structure (hoe zijn de URL’s opgebouwd en wat is de hiërarchie van alle pagina’s), page speed (de laadsnelheid van een pagina), sitemaps, robot.txt, structured data enzovoort. Als SEO specialist ben je verantwoordelijk voor het bepalen van de strategie en optimalisaties van de techniek van de website. In de meeste gevallen zijn het de developers die de optimalisaties uitvoeren.
Content
Na het doen van een keyword onderzoek weet je op welke keywords het meeste zoekvolume zit en de minste concurrentie. Daar liggen namelijk je kansen. Om te kunnen ranken op die keywords moet de content op je website daarop aansluiten. Onder content valt niet alleen tekst, maar ook afbeeldingen, video’s enzovoort. Eigenlijk alles wat een websitebezoeker ziet.
Linkbuilding
Een erg belangrijke ranking factor is het aantal (relevante) websites die naar jouw website een link plaatsen. Google ziet dit als een soort van vote. Wanneer een website naar jouw pagina toe linkt, dan betekent dat eigenlijk dat jouw pagina de moeite waard is om te bezoeken. Op Backlinken.nl kun je daarover meer lezen.
Voordat je met deze drie pijlers aan de slag gaat, moet natuurlijk eerst de SEO strategie bepaald worden. Een belangrijk onderdeel hiervan is keyword onderzoek. Want op welke keywords wil je hoog ranken in Google? Dit is niet alleen handig voor de SEO specialist, maar eigenlijk voor elke online marketing functie. Een SEA specialist moet bijvoorbeeld ook weten welke keywords interessant zijn voor AdWords.