Werken als online marketeer lijkt misschien een concrete specifieke baan, maar dat valt reuze mee. Er zijn ontzettend veel disciplines binnen de online marketing die het werk divers en uitdagend kunnen houden. Specialisatie wordt vaak gewaardeerd binnen een bedrijf, maar het is wel handig wanneer jij een bepaalde mate van kennis van de hele bedrijfstak hebt.
De verschillende specialisaties binnen online marketing worden hier uitgelegd. Het eerste dat bij de meeste mensen opkomt bij online marketing zijn de concrete advertenties op verschillende websites. De banners die boven of aan de zijkant van je beeld knipperen terwijl jij rustig informatie probeert op te zoeken over jouw vakantie naar Egypte. Na twee zoektermen te hebben ingevuld over Egypte, worden er al tientallen vakanties aangeboden in de banners door verschillende reisorganisaties. Ondanks dat veel mensen deze banners irritant vinden, werken ze wel degelijk.
Daarnaast is er de reclame op social media waar online marketeers zich mee bezighouden. Op Facebook en Instagram komen regelmatig gesponsorde berichten langs die vaak goed op jouw interesses aanslaan. Deze twee social media kanalen weten zoveel over jou dat marketeers heel gericht op jouw interesses kunnen inspelen.
Buiten dat er direct wordt geadverteerd op sociale media, zijn de pagina’s zelf ook een vorm van marketing. Hier worden reclame posts geplaatst, maar wordt er ook gereageerd op klachten en vragen van klanten. Het netjes en grappig afhandelen van klachten wordt webcare genoemd. Soms lukt het bedrijven om hartstikke grappig te reageren op een klacht, waardoor dit juist positief ontvangen wordt als het publiek. Marketeers die creatief zijn met pen en papier, of tegenwoordig het toetsenbord, en een flinke dosis humor hebben kunnen de negativiteit van de boze klant omdraaien tot iets positiefs.
Het grootste internetbedrijf ter wereld verdient ook zijn miljarden aan reclame inkomsten. De bovenste paar suggesties in de Google zoekresultaten zijn advertenties, waarbij marketeers betalen om zo hoog in de zoekresultaten terecht te komen. Hoe hoger een website komt in Google hoe vaker er op de link geklikt wordt met als gevolg meer verkopen. Het adverteren op de Google zoekresultaten wordt ook wel Search Engine Advertising genoemd.
Direct onder de betaalde zoekresultaten staan de organische zoekresultaten. De volgorde van de websites die hier worden weergegeven worden bepaald door het algoritme van Google. Dit algoritme is zo gemaakt, dat de meest relevante, snelste en veiligste websites bovenaan komen te staan. Ook hiervoor geldt dat hoe hoger de website komt te staan hoe meer kliks en conversies er behaald zullen worden. Voor marketeers is het dus de taak om het algoritme van Google te doorgronden en de website zo te ontwerpen dat deze als relevant, snel en veilig wordt gezien.
Een online marketeer heeft dus zeker niet de eentonige baan van advertenties op internet plaatsen. Er komt veel meer bij kijken om een bedrijf online op de kaart te zetten. Verschillende kennis en veel tijd en geld is er nodig om een bedrijf bij het grote publiek bekend te maken.