Het begrip Online marketing kent oneindig veel mogelijkheden voor het leveren van een positieve bijdrage aan jouw product of dienst dat je online wilt verkopen. Als je weinig tot geen verstand hebt van Online Marketing kan dit een ongrijpbaar begrip zijn, dat je niet zo makkelijk aanleert als je niet de juiste kennis bevat. Wij snappen daarom dat enige uitleg is vereist voordat je besluit zelf online marketing te gebruiken voor je eigen bedrijf of toch besluit dit vak uit te besteden aan een ervaringsdeskundige. In deze blog lees je de verschillende mogelijkheden wat ook wel ‘online marketing-disciplines’ worden genoemd.
CRO oftewel website optimalisatie
Website optimalisatie oftewel ‘conversie optimalisatie‘ heeft als doel de prestaties op je websites zo goed mogelijk te optimaliseren voor je website bezoekers en doelgroep. Dit als doel om van ‘bezoekers’ kopers te maken. Conversie optimalisatie is het continu verbeteren van je website prestaties. Voorbeelden zijn het inzetten van buttons, schrijven van gerichte teksten en het inzetten van call-to-actions. Dit kan doormiddel van AB-testing met behulp van zogeheten ’tracking-tools’. Deze leggen het klik- en scrol gedrag van jouw bezoekers vast. Vervolgens kan je hieruit concluderen of er wijzigingen gedaan moeten worden.
Doelgroep bereiken met E-mail Marketing
Een optie waar je wellicht snel aan denkt als je jouw potentiële doelgroep wilt bereiken met online marketing is e-mail marketing. Door het specifiek targetten van jouw opgebouwde database klanten kun je ze gericht bereiken met passende informatie. Dit kunnen informatieve mails zijn door het promoten van jouw product of dienst, of juist een mail met aanzet tot actie. Dit door bijvoorbeeld coupon-codes weg te geven of het laten zien van unieke producten etc.
Het inzetten van de zoekmachine
Zoekgedrag van potentiële kopers op zoekmachines is vrijwel de belangrijkste interactie om in aanraking te komen met jouw doelgroep. Vrijwel iedereen maakt gebruik van een zoekmachine zoals Google. Door in te spelen op potentiële zoekwoorden die matchen bij het zoekgedrag van jouw doelgroep is de kans groot dat zij op jouw website zullen klikken. Dit kan met behulp van advertenties dat ook wel SEA wordt genoemd, of met organische zoekwoorden. Dit laatste wil zeggen dat je jouw zoekwoord zonder daarvoor te adverteren in Google hoog in de zoekmachines laat terugkomen.