Wanneer je een eigen website hebt en je jezelf reeds hebt verdiept in SEO, dan zul je al bekend zijn met het begrip ‘linkbuilding’. Linkbuilding is de manier om links te creëren welke naar jouw website leiden. Wanneer er websites met een hoge relevantie en populariteit naar jouw website verwijzen door middel van een link, dan reageert het algoritme van Google daarop. Jouw website lijkt immers zeker de moeite waard te zijn, dus er is vast waardevolle informatie op te vinden. Het resultaat is dat je hoger in de zoekresultaten van zoekmachines terecht zult komen. In principe zou dat weer moeten resulteren in meer bezoekers. En op haar beurt zullen meer bezoekers meer omzet opleveren.
Kwalitatieve links
Je kunt dit natuurlijk zelf proberen op te pakken, maar je zult al snel merken dat dit niet zo eenvoudig is. Het kost namelijk veel tijd en je weet eigenlijk niet zo goed hoe je het moet aanpakken. Het is van belang dat je kwalitatieve links bouwt die jouw website ondersteunen. Een link van mindere kwaliteit kan bijvoorbeeld het succes meteen verminderen. Je loopt als het ware namelijk reputatieschade op. Maar wat is nu een kwalitatieve link? Hoe vind je die? Hoe kun je deze link het beste (laten) plaatsen? Waarschijnlijk weet je niet waar je moet beginnen. Dit is dan ook de reden dat je linkbuilding wilt uitbesteden. Zo weet je zeker dat er professionele links worden verkregen waar je uiteindelijk alleen maar van profiteert.
Het proces van linkbuilding
Een professioneel linkbuilder zal zich bezighouden met het plaatsen van relevante links en het benaderen van websites waar je deze links graag terug wilt zien komen. Verder kan het linkbuilding bureau nieuws vanuit je bedrijf delen middels persberichten. Die berichten zullen dus weer op andere websites worden opgenomen, mét uiteraard een link. Het duurt vaak even voordat de resultaten van de linkbuilding campagne zichtbaar zijn, maar op den duur wordt de waarde ervan zeer goed duidelijk!