Tegenwoordig is het voor de meeste bedrijven noodzakelijk om een sterke online aanwezigheid te behouden en jouw potentiële klanten de mogelijkheid te bieden je op internet te vinden. Terwijl de druk om hoog in de zoekresultaten te scoren aanhoudt, wenden de meeste digitale marketeers zich nog steeds tot linkbuilding als de methode om meer websiteverkeer te genereren en hun concurrentie voor te blijven.
Dit plaatst veel bedrijven in een ongemakkelijke positie waarin ze ofwel interne marketeers moeten inhuren of linkbuilding uitbesteden als ze gezien willen worden op internet. Er zijn een heleboel verschillende redenen waarom iemand linkbuilding-projecten uit zou moeten besteden.
Linkbuilding uitbesteden als je het niet intern kan oplossen
Linkbuilding is een tijdrovend proces dat een behoorlijke hap uit je marketing budget kan halen. Als je op dit moment helemaal niet aan linkbuilding doet, is de kans groot dat je een SEO bureau of een medewerker moet inhuren als je dit intern wilt regelen.
Beide benaderingen hebben hun voor- of nadelen. Het inhuren van een SEO bureau is een betere aanpak omdat je hierdoor later een gemakkelijkere overgang naar andere online marketingmethoden kunt maken. Als het niet binnen de strategie en mogelijkheden van je organisatie past is het ook verstandig om uit te besteden. Internet marketing is een enorm veld en het bouwen van links neemt een groot deel ervan in beslag. De juiste linkbuilding-methode kiezen, relevante sites vinden die geïnteresseerd zijn in het delen van of linken naar jouw site, de juiste persoon selecteren om contact mee te nemen, waardevolle bronnen van links ontdekken. Het is duidelijk hoeveel kennis en inspanning je moet hebben om een linkbuilding-campagne op poten te zetten.
Bespreek het budget op voorhand
Voordat je begint met zoeken naar het uitbesteden van linkbuilding, moet je bepalen wat het hoogste bedrag is dat je ervoor bereid bent te betalen. De beste manier om dat te doen, is door jouw maandbudget te bepalen en te kijken wat je ervoor kunt krijgen. Verschillende methoden voor linkbuilding kunnen verschillende prijsopties betekenen, dus bespreek dit in detail met het beoogde SEO bureau. Als het gaat om verborgen kosten, moet je letten op zaken als kosten voor het opzetten van projecten, gefactureerde spreekuren en soortgelijke activiteiten die niet echt gericht zijn op het linkbuilding traject. Hoewel deze uitgaven in bepaalde gevallen gerechtvaardigd zijn, kunnen ze beter vooraf worden besproken. Je wilt geen vervelende posten zien in je maandelijkse factuur. Gelukkig is een professioneel bedrijf altijd transparant in de kosten en zal u begeleiden in het traject. Uiteraard zullen zij ook maandelijks een rapportage sturen, zodat je een inzicht krijgt op welke sites of blogs jouw links zijn geplaatst. Ook zal er een meting zijn van de posities van de desbetreffende van tevoren afgesproken sleutelwoorden. Hierdoor heb je een goed helder beeld wat er gebeurd en wat het effect is. Linkbuilding uitbesteden is een groot voordeel voor jou als ondernemer, die graag zijn site of webwinkel een stuk zichtbaarder wil maken. Er is altijd een mouw te passen aan de hand van jouw wensen en budget.