Steeds meer communicatiebureaus ontwikkelen expertise op dit terrein. Hoe wordt het op dit moment ingezet? Hierbij een how-to voor het kennismaken met Influencer marketing.
- Influencer marketing staat nog in de kinderschoenen.
Hoewel het veel terugkomt in campagnes, blijkt het dat er in de praktijk als discipline maar weinig over bekend is. Er wordt al veel samengewerkt met influencers, maar grotendeels van de communicatiebureaus weten eigenlijk niet wat ze precies moeten afspreken. Want wat betaal je en hoe meet je?
Influencer marketing is maatwerk. Het gaat niet zo gemakkelijk als een poster in een bushokje, samen ga je opzoek naar de doelstellingen en de verdeling van het budget. En dat is tijdsintensief, want het meten en monitoren zal nog altijd met de hand moeten gebeuren.
Ook is de impact niet helemaal duidelijk. Nog niet alle bloggers, vloggers en Instagrammers werken met rating cards (hoe meer het bereik is des te hoger het bedrag wordt) en de kosten variëren daarom ook sterk als je besluit te gaan werken met influencers.
Meten is weten, toch?
De budgetten van opdrachtgevers zijn vaak laag, daardoor wordt deze vorm van marketing weinig tot helemaal niet meegenomen in de begroting en is er zelfs sprake van een mythe dat het gratis is. Meten op langere termijn is ook een lastige opgave voor de bureaus. Het bepalen van de mogelijke KPI’s gebeurt vaak niet of is beperkt tot het aantal likes en volgers.
In de toekomst zal het inzetten van Influencers blijven stijgen en wordt het zelfs een standaardonderdeel van de communicatiestrategie in een onderneming.
Tip: Laat je Influencer Marketing Campagne Managen door een Influencer Agency wanneer je er zelf niet genoeg verstand van hebt.
- Het geüpgradede communicatiebureau
Langzaam maar zeker zijn Influencers aan het professionaliseren. Zij werken met een eigen mediakit, waarin het bereik, aantal volgers, unieke bezoeken en pageviews worden gepresenteerd. Influencer marketing is zelfs al zover dat verschillende Influencers samen gaan werken en eigen bureaus oprichten.
Sommige Influencers sturen al rate cards mee, oftewel: de kosten zijn van tevoren al beschikbaar. Het is moeilijk te zeggen of de Influencers gebruik maken van ‘normale’ prijzen, in de meeste gevallen is er sprake van vergelijkbare uurtarieven met fotografen en tekstschrijvers.
- Micro-Influencers
Deze worden steeds belangrijker en zijn authentiek en dat is nou juist net hun kracht! Het is het tegenovergestelde van de professionalisering van Influencers. Maar wat is een micro-Influencer? Vanaf 2000 volgers kun je al spreken van een micro-Influencer, zij hebben een bepaalde niche en veel actievere volgers dan de grote Influencers en zijn dus juist interessanter door hun kleine bereik. Het gaat om een ‘fit’ tussen een Influencer en een merk of product.
Naast authenticiteit wil je ook dat je doelgroep zicht gaat identificeren met de Influencer. Onderschat de micro-Influencer dus niet, zij hebben een heel doelgericht publiek.
- Hoe schakel je ze in?
Bepaal je doel
Het belangrijkste is om goed na te denken wat je precies wil bereiken, waar je de influencers voor in wil zitten, welke KPI’s je eraan wil koppelen en denk van tevoren na over het budget maar ook met welke influencers je een langere samenwerking aan wil gaan en wanneer de samenwerking voor jouw organisatie succesvol is.
Het is niet gratis!
Reserveer een bedrag dat je normaal zou besteden aan een dergelijke campagne. Bij weinig of geen budget moet je juist gaan nadenken wat jij als merk te bieden hebt aan de Influencer. Micro-Influencers zijn meestal bereid om samen te werken zodat hun eigen merkwaarden ook kunnen versterken.
Bereik is niet alles
Selecteer de juiste Influencer, kijk verder en onderzoek of deze Influencer interactie heeft met zijn of haar volgers en vise versa. Nog belangrijker is om te kijken of de door jou gekozen Influencer daadwerkelijk past bij de doelgroep en hun behoeften.
Meten van de effecten
Het daadwerkelijke effect is moeilijk vast te stellen maar toch is het belangrijk om de resultaten meetbaar te maken. Start met een nulmeting, stel je KPI’s op, bespreek dit met de Influencer en maak duidelijke afspraken om misverstanden te voorkomen.
Wat levert het nu op?
Influencers worden in de toekomst een vast onderdeel van de online communicatiestrategie. Wat het oplevert op langere termijn is de belangrijkste vraag. Zolang Influencer marketing nog steeds niet gezien wordt als standaard zal er behoefte blijven aan case studies, prijsinzichten en verschillende strategieën.
Bron: Juulr.com