Op meerdere vlakken is er de voorbije jaren voor eigenaars en beheerders van websites of webshops heel wat veranderd. Echter, in de basis is alles nog precies hetzelfde gebleven. Tien jaar geleden wou iedereen graag met zijn of haar online business op de eerste plaats staan in de belangrijkste zoekresultaten en dat is tegenwoordig nog steeds het geval. De wijze waarop je deze eerste plaats kan verkrijgen en vooral de snelheid waarmee dit kan gebeuren is echter drastisch veranderd. Hoe belangrijk zijn backlinks nog anno 2017 en wat heeft de toekomst nog in petto voor linkbuilding? Wij proberen er je in dit blogartikel een glashelder antwoord op te geven!
Elke backlink is een stem voor jouw website,… of toch niet?
“Hoe belangrijk zijn backlinks” is een vraag die veel mensen zich door de jaren heen hebben gesteld. Gedurende een lange tijd werd er gesteld dat elke backlink een stem was voor jouw website of webshop. Hoe meer stemmen je had verzameld voor jouw online business, des te hoger je in de zoekresultaten verscheen. Dit hoefde bovendien helemaal niet te betekenen dat je website of webshop daadwerkelijk iets bijdroeg aan het online landschap. Zolang je maar genoeg backlinks wist te verzamelen kon je zomaar de belangrijkste posities in de zoekresultaten claimen. Het duurde echter niet lang voordat Google dit inzag en er een stokje voor probeerde te steken.
Bovenstaande heeft er niet voor gezorgd dat backlinks vandaag de dag irrelevant geworden zijn voor de positie van je website of webshop in de zoekresultaten. Het is echter het type backlink dat zal bepalen wat de impact is op jouw online business. In vergelijking met vroeger geldt tegenwoordig dan ook dat kwaliteit veel belangrijker is geworden dan kwantiteit. Een Backlink checker is dus zeker aan te raden. Sturen de verkeerde websites links naar jouw domein? Dan is de kans bijzonder groot dat dit in plaats van een positief net een zeer negatief effect heeft.
Onderdeel van een groter geheel
Jezelf de vraag stellen “hoe belangrijk zijn backlinks” is vandaag de dag dus eigenlijk een beetje voorbijgestreefd. Een betere vraag zou zijn, “hoe belangrijk zijn relevante backlinks”? Op deze laatste vraag kunnen we antwoorden dat deze nog altijd van zeer groot belang zijn. Een echte backlink van een website en / of pagina met een hoge autoriteit die past bij het onderwerp van jouw online business kan nog steeds zorgen voor dat extra duwtje in de rug welke jouw online business nodig heeft. Let echter op, meer dan ooit vormt dit slechts een beperkt onderdeel van een groter geheel. Kwalitatief backlinken mag dan wel belangrijk zijn, hetzelfde geldt ook voor een goede vertegenwoordiging op social media (ook het sociaal bereik van je website of webshop heeft een zekere impact op je ranking in de zoekmachines) en kwalitatieve, unieke content. De tijd dat je gewoon een oppervlakkige website kon opzetten met een reeks backlinks en snel geld kon cashen behoort nu echt wel tot het verleden.
Hoe belangrijk zijn backlinks in de toekomst nog?
Het belang van backlinks anno 2017 voor de positie van je online business in de zoekresultaten mag dus duidelijk zijn. Wat echter met de toekomst? Op dit vlak is het momenteel nog even koffiedik kijken. Wanneer we het merendeel van de SEO experts op een rijtje zouden zetten en de vraag zouden stellen of backlinks ook naar de toekomst toe nog steeds een even groot belang zullen hebben als vandaag de dag is de kans groot dat deze bevestigend zullen antwoorden. Anderzijds moet het gezegd dat niemand minder dan Matt Cutts, hoofd van de ‘search spam’ afdeling van de Amerikaanse zoekgigant in 2014 heeft aangegeven dat backlinks in de toekomst aan belang zullen inboeten. Hij benadrukte wel meteen dat in het huidige algoritme van Google backlinks nog steeds een prominente rol innemen.
Neemt de kwaliteit van de content de overhand?
Ondanks het feit dat Google de voorbije jaren enorme inspanningen heeft geleverd om de zogenaamde ‘black hat’ SEO toepassingen de wereld uit te helpen moet het gezegd dat dit slechts deels is gelukt. Nog steeds is het op tal van dubieuze manieren mogelijk om jouw website of webshop een stevige boost te geven in de zoekresultaten zonder dat daar echt een verbeterde kwaliteit tegenover staat. Net dit gegeven wil Google naar de toekomst toe (nog) harder gaan aanpakken. De technologie die door de zoekgigant wordt gebruikt wordt steeds geavanceerder waardoor de software op termijn perfect zal kunnen uitmaken of bepaalde teksten zijn geschreven door experts of gewoon ter invulling van de website. Naar alle verwachting zal dit uiteindelijk de doorslag geven bij het bepalen van de indexering van de website of webshop en niet meer de backlinks.
Het verdwijnen van de PageRank, een duidelijk signaal?
Hoe belangrijk zijn backlinks nu precies? Het is een vraag waar menig aantal SEO-experts reeds hun hoofd over hebben gebroken. Gedurende een lange tijd werden de verschillende aanwijzingen aanzien als puzzelstukjes die maar moeilijk tot één sluitend geheel konden worden versmolten. Toen gebeurde er iets dat eigenlijk niemand had verwacht. In 2016 koos Google er namelijk definitief voor om de stekker uit de goed ingeburgerde PageRank te trekken. Het was uiteindelijk de bekende Google medewerker John Mueller die bevestigde dat de focus meer moest komen te liggen op de gebruiker en niet zozeer op het achterliggende SEO aspect van de website of webshop in kwestie. Met andere woorden, een natuurlijk karakter met echt interessante, kwalitatieve content wordt voor een website veel belangrijker vergeleken met het aantal verzamelde backlinks. Wellicht is met deze opvallende beslissing meteen ook de basis voor de toekomst van SEO gelegd.