We leven tegenwoordig in een online-samenleving. Alles gaat via het internet. We bestellen zelfs onze boodschappen online en laten deze makkelijk thuisbezorgen. Staat het beginnen van een eigen webwinkel hoog op jouw bucketlist? Maar weet je nog niet zo goed hoe je dit moet doen en wat er allemaal bij komt kijken? Wij helpen je een eindje op weg met deze drie tips over het beginnen van een eigen webwinkel.
Onderzoek doen
Voordat je zomaar een webwinkel begint, moet je van tevoren goed onderzoek doen. Wat wil je bereiken met je webwinkel? Wat voor producten wil je verkopen? Neem goed de tijd voor dit onderzoek. Je moet er namelijk achter komen of mensen wel zitten te wachten op het product dat jij wilt verkopen. Ook concurrentie is heel erg belangrijk. Kijk eens rond op de webwinkels van concurrenten en schrijf op wat je opvalt en wat jij misschien anders wilt gaan doen.
Ook moet je gaan nadenken over de doelgroep die jij wilt aanspreken. Wil jij je gaan richten op studenten of gezinnen? Vervolgens kan je het uiterlijk van je webwinkel hierop aanpassen.
Geldzaken
Een webwinkel beginnen is niet niks. Nadat je onderzoek hebt gedaan, moet je van alles regelen.
Je gaat je inschrijven bij de Kamer van Koophandel en krijgt vervolgens een btw-nummer. Dit houdt in dat je omzetbelasting af moet dragen aan de Belastingdienst. Je kunt er voor kiezen om een zakelijke bankrekening te openen. Op deze manier kun je je zakelijke inkomsten en uitgaven goed en overzichtelijk bijhouden.
Je zult ook administratie moeten gaan bijhouden. Wat gaat eruit en wat komt erin? Als je hier niet zoveel verstand van heeft, kun je de financiën ook laten uitbesteden.
Je moet aan marketing doen
Als je eenmaal echt bent begonnen met je webwinkel, begint het echte werk. Je zult er namelijk voor moeten zorgen dat mensen naar jouw website komen en iets gaan kopen. Je kunt natuurlijk gaan zitten wachten tot er iemand je webwinkel bezoekt, maar je kunt hier zelf ook mee bezig gaan. Marketing voor webwinkels is dan ook erg belangrijk. Er zijn verschillende methodes die je kunt inzetten. Denk bijvoorbeeld aan e-mail marketing, maar je kunt ook gebruik gaan maken van Google Adwords.