Als je gaat beginnen met een linkbuilding strategie bedenk dan dat het van cruciaal belang is om eerst de belangrijke zoekwoorden voor jouw eigen site te definiëren. De top 10 in de Google-zoekopdracht voor een specifiek trefwoord onthult vervolgens jouw concurrenten. Het is belangrijk dat je eigen onpage op hetzelfde niveau staat als die van jouw respectievelijke concurrenten.
Bij het analyseren van de concurrenten komen waarschijnlijk de volgende vragen op:
-Welke sites staan in de top 10?
-Welke inhoud staat op de relevante pagina’s?
– Leidt dit tot optimalisaties voor jouw eigen site?
– Wat is het backlinkprofiel van de concurrenten?
Positievergelijking van concurrenten
Als voorbeeld nemen we de sector smartphone/mobiele telefoons waarin de volgende spelers actief op het web, afhankelijk van het trefwoord:
– Fabrikant
– Aanbieder
-Winkels
– Blogs
– Prijsvergelijker
Dus als je voor jouw eigen website een analyse van de concurrenten wilt starten, moet je niet alleen naar de directe concurrenten kijken, maar naar al diegenen die ranken op de belangrijkste zoekwoorden. Het is ook logisch om je eigen websites en die van je concurrenten, die de meeste links en sociale signalen hebben, onder de loep te nemen. Zo krijg je een idee over welke onderwerpen gebruikers bijzonder enthousiast zijn en welke doelgroep vooral graag naar welke onderwerpen linkt.
Het doel is om de analyse van het backlinkprofiel te gebruiken om een benchmark te krijgen ten opzichte van de concurrentie en om een oriëntatie te krijgen op welke links passen bij jouw eigen profiel. Het gaat er niet om een exacte kopie van het profiel van de concurrent te maken.
Merkvermeldingen voor link analyse
Jouw eigen merk en/of productmerken worden vaak vermeld op andere websites, blogs en fora, maar misschien zijn ze niet gelinkt. Dit is een kans om de merkvermeldingen te controleren en om contact op te nemen met de websitebeheerder als er geen link is. Forums bieden de mogelijkheid om openlijk deel te nemen aan discussies. Zowel positieve als negatieve kwesties moeten actief worden aangepakt.
Deze merkvermeldingen zijn te vinden door bijvoorbeeld Google Alerts in te stellen.
Google-meldingen
Google Alerts doorzoekt de Google-zoekmachine naar nieuwe onderwerpen in blogs, nieuwswebsites en andere websites gerelateerd aan jouw merk en andere gewenste trefwoorden of onderwerpen en stuurt deze regelmatig per e-mail. Als bedrijf blijf je op de hoogte van actuele berichten en vermeldingen van jouw eigen merk en kun je link potentieel ontdekken.
Broken linkbuilding
Broken linkbuilding heeft alles te maken met het vinden van links op websites die niet meer werken. Met behulp van de relevante trefwoorden en speciale zoekoperators kunnen geschikte linkpagina’s worden gevonden via de Google-zoekopdracht. De volgende zoekoperators kunnen bijvoorbeeld worden gebruikt:
-Trefwoord intitle:links
-Zoekwoord inurl:links
-Zoekwoord inurl:bronnen
-Trefwoord “aanbevolen links”
Broken link building biedt voordelen want Google en gebruikers houden niet van links die nergens toe leiden. Linkbuilding door Seeders kan je verder helpen.